Kilka słów o Krajowym Systemie e-Faktur
1 Czym jest KSeF?
Krajowy System e-Faktur, w skrócie KSeF, to ogólnokrajowy system teleinformatyczny, który został stworzony w celu umożliwienia wystawiania, przechowywania i przesyłania faktur w formie ustrukturyzowanej, zwanej również e-Fakturą. Każdy przedsiębiorca będzie uprawniony do generowania faktur sprzedaży w formie ustrukturyzowanej poprzez KSeF.
Po wprowadzeniu danych do systemu, każda faktura zostaje przypisana unikalnemu numerowi identyfikacyjnemu, a następnie poddawana jest weryfikacji w celu sprawdzenia zgodności danych z modelem faktury ustrukturyzowanej. Faktura ustrukturyzowana zostanie uznana za wystawioną i dostarczoną w chwili przyznania jej identyfikacyjnego numeru.
2 Kiedy KSeF będzie obowiązkowy?
Na razie przystąpienie do KSeF jest dobrowolne, ale zmieni się to 1 lipca 2024 roku – dla czynnych podatników VAT oraz 1 stycznia 2025 roku – dla podatników zwolnionych przedmiotowo i podmiotowo z VAT. Do nadejścia tych dat będą oni musieli zarejestrować się do Krajowego Systemu e-Faktur.
3 Jak przystąpić do KSeF?
Aby dołączyć do KSeF, konieczne jest posiadanie profilu zaufanego, kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub kwalifikowanej pieczęci elektronicznej. Jeśli się je posiada należy się zarejestrować do systemu na stronie rządowej – https://www.podatki.gov.pl/ksef/.
Czy papierowe faktury znikną z obrotu?
Na razie się na to nie zanosi. Mimo, że większość faktur będzie wystawiana w wersji elektronicznej to
należy pamiętać, że z Krajowego Systemu e-Faktur wyłączone zostaną między innymi:
- faktury konsumenckie,
- bilety, które uznawane są za faktury – w tym paragony na autostradach płatnych,
- faktury wystawiane w ramach OSS i IOSS.
Uprawnienie dla biura rachunkowego
Przedsiębiorcy nie muszą wystawiać e-Faktur samodzielnie. Mogą nadać w systemie uprawnienie w tym zakresie biuru rachunkowemu, którego pracownicy będą czuwać, by faktury były wystawiane poprawnie.